reklama

Doktor P. Lipták - úplatný lekár alebo obeť mediálnej manipulácie?

Moji študenti chceli, aby som pozval na prednášku MUDr. Petra Liptáka – v poslednom čase súperiaceho s MUDr. Viliamom Fischerom o prvé miesto v rebríčku „popularity“ lekárov na Slovensku. Témou prednášky bola „Korupcia v zdravotníctve – je dar úplatkom?“. Pán Lipták ochotne prišiel a musel som na neho zmeniť názor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
MUDr. Peter Lipták
MUDr. Peter Lipták (zdroj: TV Markíza, tvnoviny.sk)

O tému korupcie a úplatkov sa zaujímam nielen ako občan, ale zároveň sa jej venujem aj akademicky a vedecky. O to viac ma vždy pobúri, keď počujem, ako niekto úplatky berie alebo dáva; a ešte viac, keď to niekto dokonca verejne obhajuje. Áno, sú určite situácie, keď je to asi nevyhnutné – keď nás k tomu okolnosti dotlačia – keď nemáme na výber. Keď je na výber iba bolesť alebo úľava, choroba alebo zdravie, smrť alebo život. Aj mňa sa často pýtajú študenti, či by som ja dal niekedy úplatok. Rád by som im odpovedal: „Určite nie!“. Nikto ale nemôže dopredu vedieť, čo ho v živote stretne a akej zúfalej situácii alebo morálnej dileme bude čeliť. Rád preto odpovedám výrokom mojej obľúbenej postavy Spocka zo Star Treku (Leonard Nimoy R.I.P.), ktorý v jednej epizóde (od 48:15) povedal, že v prípade beznádejnej situácie je zúfalý čin tým najlogickejším.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po zhliadnutí známej reportáže som však cítil obrovský hnev. Keby v tej chvíli stál pán Lipták pri mne, tak sa asi nezdržím a jednu mu... veď viete čo. Potom som si však prečítal jeho blog a okrem iných súvislostí som zistil, že sa k poberaniu „darov“ vo výške 5 tisíc eur „priznal“ už v decembri 2013. A nič závažné sa viac než rok až do „šokujúcej“ reportáže nedialo. Prokuratúra nekonala, poslanci nedávali trestné oznámenia. Mimochodom, skutočne oceňujem túto ich aktivitu a dúfam, že tak budú proaktívne konať aj vo všetkých ďalších viac aj menej medializovaných prípadoch. A nebudú čakať až kým sa dotyčný ochotne na kameru prizná v hlavných správach o siedmej večer pred miliónom divákov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

TV Markíza teda chcela v horšom prípade vyrobiť senzáciu, resp. v tom lepšom prípade použila pána Liptáka na upozornenie na snáď najzávažnejší problém na Slovensku – úroveň slovenského zdravotníctva a jeho financovanie. Keď nemôžete nájsť prácu, tak sa môžete presťahovať do iného mesta, krajiny. Keď sú na Slovensku nekvalitné školy, tak môžete ísť študovať do zahraničia. Ale keď ste v ohrození života a na nutný úplatok nemáte, tak máte naozaj smolu. Môžete sa sťažovať, podať podnet na Úrad pre dohľad na zdravotnou starostlivosťou, roky sa súdiť, môžete (musíte) korupciu nahlásiť, ale život alebo zdravie blízkeho alebo vaše vlastné vám to už nevráti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem zhodnotiť pána Liptáka ako lekára. Avšak podľa toho, ako s nami na prednáške otvorene komunikoval a nebál sa zodpovedať ktorúkoľvek otázku, predpokladám že je lekárom dobrým. Dobrý všeobecný lekár so svojim pacientom komunikuje, vychováva ho, zaujíma sa o neho. Chce mu pomôcť a nielen ho vyliečiť, ale zároveň chce svojho pacienta naučiť, ako zabrániť tomu, aby ho lekár liečiť musel. A tak na mňa pán Lipták pôsobil.

Téme financovania zdravotníctva sa venuje dlhodobejšie (viď jeho blog) a v mnohom nám počas prednášky otvoril oči. Nie všetko z jeho návrhov sa asi realizovať dá, a odborne by kolegovia venujúci sa zdravotníctvu našli nedostatky. Ale jeho snaha a zámer je jasný a veľmi vítaný. Veľa z nás na neho zmenilo názor a uvedomili sme si, že tá reportáž bola veľmi umne zostrihaná a splnila svoj účel snáď nad očakávania tvorcov. Poučenie pre mňa - nesúď ihneď človeka po minútovej reportáži v televízii, nech vyznie akokoľvek negatívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Držím mu v jeho (našom) boji palce a ďakujem mu, že si na nás našiel čas.

Tomáš Jacko

Tomáš Jacko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  170x

Pracujem ako konzultant a školiteľ v oblasti boja proti korupcii. Lektor na Ekonomickej univerzite v Bratislave (Katedra verejnej správy a regionálneho rozvoja). Linkedin: https://sk.linkedin.com/in/tomas-jacko-b2781329 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu